Tuningforum.pl tuning forum
Zaloguj się, aby sprawdzić PW.
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów. Strona główna forum » Fora przeniesione (archiwa) » Tico Tuning Team
Strona 1 z 1
Autor Wiadomość


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 7:25 am  Tytuł: Czujnik temperatury!
 
 
Witam.
Czy ktos wie, w ktorym miejscu w silniku jest wkrecony czujnik temperatury? I jak to jest podlaczone do wskaznika... A jak macie go pod reka lub posiadacie jakas fajna ksiazke do tikacza to czy mozecie mi sprawdzic co tam na nim pisze - tzn. jaki typ.

Bo u mnie wskaznik nie wychylal sie wiecej niz do 1/4... wiec go wywalilem i zamontowalem tam wyswietlacz z cyfrowego obrotomierza ale chce zeby mi jeszcze temp silnika pokazywal.:)

Za wszelka pomoc wielkie dzieki!

ps. Jest jakas dobra ksiazka do tica i gdzie ja kupic lub sciagnac...
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 8:18 am  Tytuł:
 
 
Z tym wskaźnikiem mam podobnie. Czy wcale się tam nie grzeje??
Zdrówko
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 2:54 pm  Tytuł:
 
 
On poprostu jest tak wyskalowany :) a jak ladnie wskazuje od poziomu paliwa podziala jest troche do du boza chiny nie da sie jej podzielic na 4 czesci tylko cza na 3 i wtedy jest dobrze
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 3:34 pm  Tytuł:
 
 
U mnie wskaznik tez sie prawie nie podnosi ;] hyba ze stane przed jakas sciana albo w garazu i go troszke pokrece to sie wtedy przesunie nawet do polowy ;] Raz mi nawet qmpel powiedzial ze mam wskazniki zepsute bo i temeratura i benzyna na zero, a ja mu na to ze to u mnie normalka :D
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 5:05 pm  Tytuł:
 
 
Ale jak zelasko sie nie grzeje to cos jest ZEPSUTE! :)
Moze ktos zajrzec do jakiejs madrej ksiazki i napisac mi jakiego typu jest ten czujnik temperatury i gdzie jest wkrecony?
Pozdrawiam
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 5:42 pm  Tytuł:
 
 
Moja bardzo mądra książka mówi, że początek skali wskaźnika temperatury to temperatura ok. 70 st. C. Gdy wskazówka jest pionowo temperatura silnika powinna wynosić ok. 95 st. C. Początek czerwonego pola to ok. 115 st. C, a koniec skali to 145 st. C.

Czujnik temperatury jest wkręcony w kolektor ssący i powinien mieć następujące parametry:
50 st.C - 151,9...156,4 om
80 st.C - 47,5...56,8 om
100 st.C - 26,2...29,3 om
120 st.C - 14,9...17,3 om

W czasie jazdy wskaźnik temperatury nieznacznie się odchyla ponad początek skali, czyli temperatura wynosi pewnie 75...80 st.C. Stojąc w korku wskazówka podnosi się i jest lekko odchylona w lewo od pionu. Jeśli u was jest inaczej to przyczyną może być termostat, który zbyt wcześnie otwiera duży obieg na chłodnicę. Powinno to nastąpić w 82 +/- 1.5 st.C, a pełne otwarcie w 93 st. C.

Zbyt wczesne otwarcie termostatu powoduje niedogrzanie silnika i ma wpływ na zużycie paliwa. Zbyt późne otwarcie doprowadzi do przegrzania i skróceniu trwałości silnika.
Góra


Post Napisane: wrz Wt 02, 2003 11:13 pm  Tytuł:
 
 
W książce Ossowskiego jest napisane: "Układ jest nagrzany do właściwej temperatury, kiedy wskazówka wskażnika jest odchylona od pionu w lewo o około 15 stopni(kątowych)". Ja myślałem, że u mnie jest coś nie tak z temperaturą, jednak u dwoch kolesi wskaźniki pokazują mniej więcej podobnie jak zacytowane na wstępie :D .
Góra


Post Napisane: wrz Cz 04, 2003 9:23 am  Tytuł:
 
 
Witam.
Dzieki za dotychczasowe odpowiedzi!
Widze, ze ten czujnik temperatury ma strasznie nieliniowa charakterystyke :(
Czyzby to byl termistor NTC (rosnie temp. - maleje rezystancja)? Pisalo cos na ten temat w ksiazce?
Czy w ksiazce jest podane jeszcze wiecej temperatur i odpowiadajacych im rezystancji? Jesliby sie jeszcze komus chcialo (np. Mariuszowi D.) to przepisac ale ze skokiem np co 10stC to bylbym dozgonnie wdzieczny. Wystarczy temp i pierwsza minimalna rezystancja... Chyba ze ktos ma skaner to prosilbym na zeuss@op.pl
Sek w tym, ze moj komputer pokladowy nie obliczy temperatury silnika jezeli charakterystyka czujki jest az tak nieliniowa. Wiec wymyslilem, ze bede linearyzowal temperatute co 10stC. To chyba bedzie troche mniejszy blad niz
linearyzowac przedzial 50 do 120 stC...
I jeszcze cos. Czy do tego czujnika jest podlaczony jeszcze uklad regulatora zalanczajacy wentylator na chlodnicy? Moze to ktos sprawdzic w ksiazce?

Pozdrawiam serdecznie.
- Zeuss
Góra


Post Napisane: wrz Cz 04, 2003 11:45 pm  Tytuł:
 
 
Hi, hi, dobre!
Niestety to co napisałem to nawet więcej niż jest w książce. Autor podał te kilka wartości w celu stwierdzenia, czy czujnik jest sprawny. Jeśli przy podanych wartościach temperatury ma oporność mieszczącą się w "widełkach" to przyjmuje się, że jest sprawny. Zauważ, że wskaźnik temperatury pracuje jako omomierz i w przypadku liniowej charakterystyki czujnika skala musiałaby być nieliniowa.
Wentylator chłodnicy posiada swój oddzielny czujnik. Jest to czujnik typu włącz/wyłącz, zwiera styk przy temperaturze wyższej niż 93 st. C i znajduje się przy termostacie.

P.S. w poprzednim poście napisałem, że pełne otwarcie dużego obiegu następuje przy 93 st. C. Prawidłowo powinno być 95 st. C. Za pomyłkę przepraszam. :oops:
Góra


Post Napisane: wrz Pt 05, 2003 12:10 am  Tytuł:
 
 
jak kupilem moje cudo to sie pytałem dlaczego wskazowka jest tak jak jest a oni powiedzieli ze ten typ tak ma ona jest ledwo wychylona na poczatek (dosłownie chyba ne 2-3 mm) od lini najmniejszej temperaturry tak jest i nic nie poradzimy jak sie mocno zagrzeje to do polowy wyskoczy nic w tym temacie nie zmienimy
Góra


Post Napisane: wrz Pt 05, 2003 10:43 am  Tytuł:
 
 
Mariusz - pocieszyles mnie tym, ze wentylator ma odzielny czujnik. Wiec bez obaw moge oryginalny czujnik temperatury wykrecic a wkrecic np. czujke PT500 ktora w tym zakresie ma prawie idealnie liniowa charakterystyke. Tylko powiedzcie mi jeszcze raz gdzie ten czujnik jest w tym silniku wkrecony... (najlepiej tak łopatologicznie)
Pozdrawiam.:)
Góra


Post Napisane: wrz Pt 05, 2003 3:33 pm  Tytuł:
 
 
Łopatologicznie...
Wejdź sobie na moją stronę domową i obejrzyj zdjęcie nr 5.

mardum.webpark.pl

Dla przypomnienia: na stronce znajduje się dokumentacja nieszczęścia jakie przytrafiło się Zajdiemu (czemu się nie pokazuje na forum? Wyjechał?).
Góra
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów. Strona główna forum » Fora przeniesione (archiwa) » Tico Tuning Team Strona 1 z 1
Wyświetl wątki nie starsze niż:  Sortuj wg  

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Szukaj:
Skocz do:  




POWERED_BY Hosted by Take.pl
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL