Forum - Diesel Forum - [tdi.pl] Test - Co daje intercooler?

keermit Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 14.11.2004
dodano: 11.06.2005, 20:22 #1 + 0 -
Intercooler – chłodnica powietrza zwiększająca jego gęstość po sprężeniu sprężarką. Aluminiowy przedmiot, dławiący nieco przepływ powietrza, ale obniżający jego temperaturę. Właściwie wszystkie silniki benzynowe turbodoładowane mają intercooler – diesle natomiast niekoniecznie. Chłodnicy takiej nie ma chociażby silnik Opla 2.0 DI 82 KM (ale już 2.0 DTI 101 KM ją ma). Wszystkie silniki 2.0 HDI 90 KM nie mają jej. 110-konne wersje tak.

Jedni twierdzą, że intercooler jest kluczem do większej mocy tych mocniejszych wersji silnikowych, inni natomiast – że nie zwiększa mocy, tylko powoduje, że auto jest mniej podatne na przegrzewanie. Zróbmy więc test....

Proste doświadczenie – do Peugeota 2.0 HDI 90 KM (chipowany, 115 KM, 277 Nm) zainstalujemy fabryczny intercooler z modelu 2.0 HDI 110 KM. Nie zmienimy programu w sterowniku (wypadałoby nieco podnieść ciśnienie doładowania ze względu na to, że intercooler będzie dławił przepływ – za to powietrze będzie chłodniejsze. Ale nas interesuje tylko, czy sam intercooler coś da). Na przód samochodu skierowana będzie dmuchawa, wiejąca z prędkością 80 km/h, powietrzem o temp. 30 stopni Celciusza. Pełna symulacja lata. Oczywiście także próba bez intercoolera odbywa się z nadmuchem.Na wykresie linie niebieskie – bez intercoolera. Zielone – po jego instalacji. Górne wykresy – moment obrotowy na silniku. Środkowe – moc na silniku. Dolna linia – opory toczenia (auto było wypinane z hamowni do instalacji intercoolera, stąd opory były nieznacznie różne dla obu pomiarów – dla uproszczenia pozostawiono opory tylko po instalacji)

Wyniki testu z hamowni:



Jak widać, intercooler dławi przepływ z dołu obrotów, ale tylko tam, gdzie turbina już doładowuje. Dla najniższych obrotów nie ma żadnej istotnej różnicy. Potem, w obszarze max. momentu przewagę ma auto bez intercoolera. Turbina ma tu najwyższą sprawność, więc nie nagrzewa mocno powietrza, nieco wyższe ciśnienie doładowania w kolektorze ssącym z nawiązką nadrabia straty w wyniku nagrzania. Jednak gdy powietrze zacznie szybko nagrzewać się po doładowaniu, szczególnie dla dużych obrotów, tam gdzie maleńka turbina 307 HDI zaczyna tracić swoją najwyższą sprawność i intensywnie grzeje powietrze – intercooler pokazuje swoje możliwości – auto jest widocznie mocniejsze.Podsumowując – intercooler działa korzystnie i zwiększa nieco moc silnika, może jednak dławić przepływ (a co za tym idzie – obniżać moment obrotowy). Wystarczy jednak niewielka korekta ciśnienia doładowania i zyskiem mocy możemy cieszyć się w całym zakresie obrotów.
do góry
ISH Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 06.03.2005
dodano: 11.06.2005 21:06 #2 + 0 -
Czyli reasumujac Intercooler musi byc i juz jesli mysli sie o wiekszych modach
Powered by CompSport -> http://www.compsport.pl

Najlepsza strona o PSA -> http://www.propug.pl
do góry
mammoth Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 22.09.2003
dodano: 23.06.2005 17:51 #3 + 0 -
musi byc a najlepiej duzy... tak jak dobry jego przewiew...

w golfach , borach , leona itp. wersje 110KM maja IC po stronie pasazera i za nimi jest nadkole ktore blokuje cyrkulacje powietrza (po usunieciu nadkola temperatura spada prawie o 20st... do juz da sie odczuc w trakcie jazdy i mozna to potwierdzic na hamownii)
nowe i uzywane czesci do Audi, VW, Seat, Skoda oraz lancer evo / IC z orurowaniem, kolektory, wydechy pod wymiar z aluminium i chromoniklu... 669 51 76 75
do góry
ISH Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 06.03.2005
dodano: 25.06.2005 18:26 #4 + 0 -
No znam ten problem - znajomi go maja w swoich VAGach
Powered by CompSport -> http://www.compsport.pl

Najlepsza strona o PSA -> http://www.propug.pl
do góry
mammoth Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 22.09.2003
dodano: 26.06.2005 03:02 #5 + 0 -

Cytat:


No znam ten problem - znajomi go maja w swoich VAGach


dlatego robi sie w autku "tuning by castorama" i wstawia sie kratke z nierdzewki za 8,99zl... lub wywala sie cale nadkole, no lub w ekstremalnych przypadkach wywala sie seryjny IC i wklada wiekszy centralnie z przodu...)
nowe i uzywane czesci do Audi, VW, Seat, Skoda oraz lancer evo / IC z orurowaniem, kolektory, wydechy pod wymiar z aluminium i chromoniklu... 669 51 76 75
do góry
drtomi
dodano: 06.11.2005 12:03 #6 + 0 -
a jak IC jes po maską to w jaki sposób zwiększyćjego skuteczność ??
peugeot 306td
do góry
!MadaGaskaR!
dodano: 06.11.2005 15:36 #7 + 0 -
jaknajbardziej go chłodzić.
do góry
mammoth Nowicjusz
Czytelnik OFFLINE
Dołączył: 22.09.2003
dodano: 06.11.2005 19:20 #8 + 0 -

Cytat:


jak IC jes po maską to w jaki sposób zwiększyćjego skuteczność


albo zamontowac wiekszy czentralnie w zderzaku, albo w jakis sposob doprowadzic powietrze i zapewnic jego odplyw w juz instniejacym...
nowe i uzywane czesci do Audi, VW, Seat, Skoda oraz lancer evo / IC z orurowaniem, kolektory, wydechy pod wymiar z aluminium i chromoniklu... 669 51 76 75
do góry
piotrek1712
dodano: 16.11.2005 15:38 #9 + 0 -

drtomi napisał:

a jak IC jes po maską to w jaki sposób zwiększyćjego skuteczność ??
peugeot 306td


Wlot powietrza w masce... i oczywiscie to powietrze odpowiednio doprowadzone do IC zeby nie dmuchalo po calym silniku tylko wlasnie na IC
do góry
Przeglądają temat

1 aktywny w tym 0 zarejestrowanych, 1 gość, 0 ukrytych

Ostatnie komentarze

Najczęściej komentowane

Znajdź nas w sieci

X

Informujemy, że strona www.tuningforum.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies . W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.